søndag 25. oktober 2009

Bergen Ultra 100km

För att kunna motivera mig att träna sätter jag upp vissa målsättningar.
De kan vara hur korkad som helst men fyller ofta sin funktion.
Inför 2009 års sesong ville jag bland annat testa ut gränserna på hur långt det var möjligt att springa. Jag har en del marathon i bagaget men där slutar man springa efter exakt 42195 meter.
Målsättning "1" var därför att klara av Hytteplanken som förste "Austegd" (om nu en invandrare får kalla sig det). Jag plottade in Kristins Runde i Juni och Rallarvegsløpet i Juli in i kalenderen. Fick med mig Kickmaster Ultra I i Drammen som uppkörning till KR men den gäller inte i min jakt på plankan. Som tredje och sista Ultra valde jag ut Bergen Ultra och hade då kunna välja 63 km men då skulle jag ju inte få svar på frågan "Hur långt är det möjligt att springa". Dessutom har jag anmält mig till TEC100 nästa år så Bergen 100 km fick bli en övergång från Kristins runde 50 miles till TEC 100 miles.

Väl ute från hotellet så ser man att det duggregnar. Frågar taxichaffören om det kommer till att sluta regna under dagen men han stirrade bara på mig och förstod inte frågan. Det som vindrutetorkaren tog bort från bilrutan kunde abslout inte kvalifseras till att kallas regn i Bergen. Men, ja det skulle klarna upp under dagen och solen kanske skulle komma fram bak de grå molnen. Och så blev det. Fantastiskt löparväder för att vara i Oktober och i Bergen.

Start kl 09:00 vid Fana stadion med 17 andra ultratokar. Hängde med Frants Mohr, Peter Tubaas och Per Gunnar Alfheim ut från stadion och det gick så lätt men huvudet sa att detta var galenskap att ligga i 4:47 pace de första 15 km. Valde att slå av på tempot vid 18-19 kilometer och sprang jämt i eget tempo och passerade marathon på 03:32:02. Hade ett kort stopp för att ta bort en dålig tejpning av vänsterfoten. En fot som började göra ont efter 2 mil och blev bara värre och värre. 100 kilometer på hård asfalt är ganska brutalt för en fot/häl som har haft hälsporresymptomer sedan i Mars.
Fick en down period halvvägs men fick i mig 6 st salttabletter, gel, IBUX så var farten tillbaka på rätt pace igen. Sista Maratonet från 57800 till 100000 gick på ca 4:23. Det var svårt att hålla farten uppe. Man blir ganska illamående av allt man stoppar i seg på en såpass lång runda, hälen ville bara att resten av kroppen skulle trippa i 6:10 pace och det blir ganska svårt att motivera sig till slut. Ville bara i mål, torka av sig saltavlagringarna i ansiktet och komma sig in i en varm dusch. Kom till slut i mål på 09:23:28 då solen höll på att gå ned i horisonten.

Duschen blev ingen höjdpunkt. Kombinationen hud som fått stryk i 9 1/2 timme och salt som vattnet sköljer bort kan svida ganska rejält.
Nu skall rullskidorna ut ut garaget och det blir träning inför vasaloppet. In i mellan blir det nog några långa löparpass också. Men inte med det första......
Spartathlon: Klarade kravet till att få lov att anmäla sig til spartathlon med 1 timme.
=========================================
PREREQUISITES FOR PARTICIPATION IN «SPARTATHLON»
Athletes/runners who fulfill at least one of the following prerequisites will have the right to compete in «SPARTATHLON».

1) The athlete has finished a race of at least 100 klm. In not more than 10:30’ hours, OR
....
==========================================
Men, Uff 246 kilometer i grekisk värme.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar