søndag 11. oktober 2009

Budapest Marathon

Weekend tur till Budapest med inslag av shopping, champange, varma bad, marathon, tokaivin och god mat.Årets weekend tur gick till Budapest och vi valde Hotel Gellért på Buda sidan med fri entre i badet. Och vilket fantastiskt bad !
Bassäng ute och inne. Varmt bad, utebad med vågmaskin där man kan fantisera om att man är på Ironman Hawaii, bastu och kallbad.
Gellért är ganska speciellt med en atmosfär av gamla östeuropa. Det känns som om Honecker haft mote med Brezhnev i frukostsalen tilsammans med någon Ungersk kommunistpamp.
Hotellet är ganska slitet men med badet inkluderat så slår det ut nya businesshotell på Pest sidan. Kort promenad över Donau för att komma till centrum på Pest sidan och början av gågatan Váci Utca. Men på andra sidan bron finner du också saluhallen som bland annat säljer Kolbász och salami.
Undrar vad lönen var till de anställda på hotellets bad..... 1 som körde hissen, 1 som skulle kolla ID vid ingång, 1 vid utgång, 5 säkerhetsvakter, 3 som öppnar och stänger skåp, 5 badvakter, 1 som säljer handdukar, 4 andra som har var sin lilla badbutik och ett antal (25) anställda som jag inte kan förstå vad de gjorde på badet.

Och vi hade et fantastisk väder denna helgen. Ca 26 grader varmt med sol varje dag så funderar man på varför man bor så långt norrut.

Som omklädningsrum och dusch för Budapest Marathon så hade vi fri inträde till Széchenyi bad.
Se också Arendal Triathlons hemsida för att se vad vi släckte törsten med efteråt.
Av det mest fantastiska med Budapest måste man nämna att de har en löparbana med tartan runt ön Margarit. Och då snakkar vi om en längd på 5,5 kilometer.
Shopping gatorna var mycket rena men luktade avloppsledning.
På fem dager i Budapest såg vi en otrolig mängd med racercyklar från 70 talet. Växelspakar på ramen, smala stålramar och läderremspedaler. Nu vet jag vart jag skall vända mig om jag skall sälja en av mina cyklar.
Och hur det gick med marathonet? Ja, skall väl säga att jag är nöjd. Siktade på under 3:10 men missade med 64 sekunder. Det var 26 grader varmt och en del vind.
3:11,03 netto tid då det tog 59 sekunder att passera startlinjen pga att 1000 st hade seedat sig själv på under 3 timmar gruppen. Med tanke på att jag kom in på 121:a plats så kunde jag ha ställt mig 10 meter bak kenyanerna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar