søndag 25. april 2010

Om Fevikhalvmaraton och aerodynamik

Av ett flertal orsaker valde IL Express och KRIK att stryka marathondistansen i årets arrangemang. Därför blev det mitt första halvmarathon sedan 80 talet. Med fyra månader utan löpträning under vinten och så en 50/50 blandning av cykel och löpning de sista 6 veckorna så hade jag ingen aning om hur detta skulle gå. Var faktisk fundersam de sista dagarna på hur kroppes skulle tåla hastighet.

Foten krånglade mellan 2-7 kilometer men helt plötsligt var smärtan borta igen. Hade följe med klubbkamrat Tor Olsen i Arendal Triathlon och klubbkamrat i Express och dessutom jobbkollega på Ericsson A/S Johan Morten Tetlie. Tempot var på 4,22 min/km och in på stadion fick vi se ryggen på trönderen Tetlie för första gången. En sanslös spurt som påminner om någon slags Northugrykk. Är det en gen som bara trönder har?

Glädjande var att Arendal Triatlon fick årets bragdpokal av arrangörsklubben IL Express.

Ca. 25% a deltagarna på loppet är medlemmar av Triatlonklubben (Några sprang för sitt jobb eller annan klubb. Själv sprang jag för Express då det var "hemmabana").

Det har kommit till min kännedom at Thor Hushovd och hans dotter hälsade på Ataham medans jag sprang. Thor tyckte att Ataham såg mycket aerodynamisk ut. Det måste väl vara en god komplimang för lillebror Borzoi. Thor har använt vintern till att testa Cervelos nya model som skall vara styvare och snabbare.

Så här snabbt kan Ataham av Fiascho springa..... och han är född i Østfold. Inte i Trønderlag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar