søndag 4. april 2010

Slow progress 4,5 5 5,5 .....

Det förvånar mig att det finns dem som aldrig lagt märke till de små blanka skyltar vegvesnet har satt upp längst Norska riks och fylkesvägar. Är man trött och sliten och det t.ex. blåser kraftig motvind på den 17 km långa sträckan längst Tovdalselva mellan Birkeland och Søre Herefoss så skall man alltså passera 34 st skyltar som förmedlar att:

"Gratulerar du har kommit 10 km från Birkeland och ge inte upp för om 500 meter står en ny skylt......".

Enligt Norska statens vegvesen så finns det 54000 km med väg i Norge.
Jag citerar:
•Det samlede fylkesvegnettet blir på til sammen ca 44.000 kilometer
•Riksvegnettet blir etter 2010 noe over 10.000 kilometer.

Alltså med en skylt var 0,5 km så handlar det om ca 120000 skyltar som skall terrorisera trötta cyklisters träningsrundor.

Vilken praktisk användning dessa skyltar står för har jag ingen aning om. Kanske vid olyckor där involverade inte kan beskriva var de är (Ex RV41 10 km från strøget på Birkeland). Kanske underlättar det för vägarbetare. Vad vet jag? Oavsett, kanske kostar dessa skyltar 500 NOK att sätta upp (Matrial+placering). Det ger i så fall en kostnad på 60 miljoner !!!!!

Nog om skyltarna. Här är rundan jag tog på Påskaftonen. Från kryssen via gamla E18 till Lillesand. Därefter Birkeland, Søre Herefoss och till Kryssen igen. 77,26 km och med ToR från Vessøya (Røda pricken i kartan) så blev det nästan 100 km.
Det är vid "kryssen" Grimstad SK möts för gemensamma träningsturer kl 9 Lördagar och Söndagar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar