tirsdag 10. juli 2012

Unionsmarathon 2012 - 6 veckor kvar till Embrunman


Sex veckor kvar till Embrunman och jag prickade in Unionsmarathon i Rømskog för att testa formen och få mig en tur till Sverige för att hälsa på släktingar.
Har prioriterat cykling och så börjat simmat sedan Suleskard Marathon för fem veckor sedan och löpningen har blivit lidande. Och det märktes en hel del. Benen streikade första kilometrarna men fick sedan följe med Elisabeth Wigaard och hennes cyklande support. Som vanligt sprang jag utan pulsbälte/klocka men överhörde 4:40 pace några gånger. Tyckte allt gick väldigt smidigt första 19 km men så var vi förbi Östervallskog och vid 23 km (kvar) skylten kom blev det grusväg och det gick konstant upp och ned. Møtte väggen och blev tvungen att skifta tempo. Det visade sig att jag förlorade 12 minuter på Damvinnaren Wigaard på de sista 23 km. Fruktansvärt dåligt avslutning av mig. Så förbaskat orutinerat. Det var väl bara att studera banprofilen innan start så hade man förstått att det blev lite tyngre sista delen.
Oavsett, Unionsmarathon går runt Rømssjøen och det bjuds på vacker natur och entusistiska arrangörer. Långt in i granskogen men det är värt ett besök.

Släpade mig över mållinjen på 3:31 och blev överaskad av att få beskedet om att man vunnit H45 klassen.
Trodde i flera dagar att det berodde på att det bara var mig som var anmäld i H45. Men när resulatlistan väl kom ut på nätet så var vi visst sju stycken "gubbar". 
All heder till Wigaard som vinner i Rømskog år efter år och slår alla "gubbar" i H45 ..... och som lyckas att hålla jämn pace hela loppet.

Formbesked: Nja, ett dåligt genomfört marathon men i detta lopp kan man lägga til minst 10 minuter extra på en normalmarathontid så slutresultatet är relativt bra. Inte lika bra som testen i Stavanger förra året men det är helt OK.

Nu skall jag försöka blanda cykel, sim, löp i en härlig mix fram till Embrunman.
Hittade en jetflygvideo av Embrunmans cykel del. Simning föregår i sjön till vänster. Löpning går upp/ned i Embrun med två rundor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar