fredag 6. april 2012

Vasaloppet 2012

Normalt sett så har jag en del förväntningar till vinterns träningsmål Vasaloppet.



  • Vill gärna klara av en sub6h tid förr eller senare.

  • Klamra mig kvar i startgrupp 4 eller någon gång komma i trean.

  • Fixa en ny medaljetid.

  • Ha känslan av att ha perfekta skidor.

  • Generelt ha en bra dag.
Med noll mm nederbörd de sista dagarna och med pendling mellan många plusgrader och iskalla nätter så blev det stenhårda spår och rekordsnabbt Vasalopp för de flesta. Brink vann för tredje året i rad och har nu lika många vasaloppsegrar som hela nationen Norge lyckats samla ihop sedan 1922.


Gjorde två mistag i vallningen i år också.

1) Klister är kladdigt och råkade komma utanför klisterfästezonen så att skidorna gled sämre än medtävlande.

2) Swix rekomenderade tre skikt med kallvalla utanpå klistret. Här blev det nog mer kallvalla än nödvändigt.

Nåja, då har man lärt sig att skidorna skall ha bra markeringar av zoner. Dessutom skall tejp/skyddpapper användas för att hålla klistret inom zonen. Och allt för mycket kallvalla minskar klistrets kontakt med snön. OK att det inte fryser i så lätt men det blev för mycket denna gång.



Starten blev som i fjol en ren katastrof. Stod i startgrupp 4 i spår 11 från höger. Det är en ide jag har då jag kommer mitt framför ladan i första backen och kan då välja höger eller vänster beroende på hur det ser ut just denna dag.

Men vid starten så ramlade folk i en stor hög och än en gång ser man 1000 andra passera i de 44 spåren till vänster. Bara se på svtplay så ser man snabbt hur många som passerar på 30 sekunder.

Medaljetiden blev i år på 5:28 och det är väl bara att konstatera att det är nog bara år med nederbörd som jag chans att klara medaljen. Alltså, de år ingen vill dra i täten och vinnartiden blir dålig. Klarade äntligen komma under 6 timmar (5:50) men fick en nästan historiskt dålig placering. Halkade ned i 5:an till nästa år. Men jag klagar inte. Hade en fin dag och är nöjd med resultatet (2 av 5). Var lite krasslig innan jul så en stund funderade jag på om jag skulle gå över huvud taget.


Jo, Årets klädsen var speciell. Med minus 12 på start och plusgrader vid mål så var frågan vad man skulle ha på sig. Körde med supertröja/underdel samt tunnaste kortärmade cykeltröja och tunna löpartajts. Hade avtagbara cykelärmar och en ful-mössa som gick i soptunnan vid Risberg. Kallt som attan vid start men acceptabelt senare på dagen.






Årets dalahäst blev svart och Torben i Dalaboden har några andra färger på lager så det blev till att anmäla sig till vasaloppet 2013 med en gång. Det blev fullt på några få dagar. Arrangören öppnade för anmälan klockan 08:00 när alla gick iväg på startrakan vid Berga by. Kanske måste man ha med Ipad och ta ett stopp vid Smågan om några år då det är chans för att det blir fullt innan man är i mål.


Till nästa år så måste mängden av rullskidträning ökas innan snön kommer. Som extra motivation blev det köpt in nytt tyg till sovrumsgardiner.


Skall liksom hjälpa mig att fokusera på uppgiften under nästa vinter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar