fredag 6. april 2012

Sesilåmi 2012

Redan vid nyår bestämde jag mig för att byta ut Grenaderen mot Sesilåmi i vinterns kalender. Anmälde mig därför tidigt men glömde sända in seedingsresultat innan fristen gick ut. Det blev till att stå i sista startled och köa upp första backen på ca 15 km. Därefter gick det lätt att komma förbi i fantastiska spår. Vädret kunde inte varit bättre med blå himmel och stor sol. Minus 4 tidigt på morgonen men plussgrader vid start och säkerligen pluss 10 vid mål i Sinnes.


Bilden är en linkning till Aftenbladets artikel från Sesilåmi.


Största svårigheten ser kanske ut till att vara första uppförsbacken som aaaaaaldriiiiiig tar slut men så är det inte. Det är att ta sig utför som var problemet. Skidor med kort klisterzon och glidade med fluor i stenhårda isiga spår gjorde att farten var hög och antal vurpor många. Svårt att passera folk i XX km/h. Slängde mig i skaren en gång och skrapade upp armbågen. Valde att köra ut på stenhård knottrig skare vid 3 tillfällen och lyckades stå på benen samt komma in i spåret igen. Röda kors hade 2 benbrott och mängder av skrapsår att ta hand om under dagen.


Var lite orolig för logistiken då detta är ett A till B lopp (Setesdalen till Sinnes) men det löste sig enkelt med Otra ILs buss från Evje.






Har planlagt at springa Suleskar Marathon den 2 Juni så det skall bli intressant att se fjället på sommartid också. Får då också chansen att få med mig Sesijerven hem till Vessøya.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar