søndag 14. mars 2010

Vasaloppet 2010

Aldrig tidigare har väderprognosen varit säkrare än i årets Vasalopp.

http://www.yr.no/ rapporterade långt i förväg om kall morgon och mycket mildare under dagen.

La på LF7*2+ HF7*2 redan på tisdagen utan att ändra på detta senare.

Årets stora frågetecken var fästvalla och klädsel.


  • Fästvalla. Minus 16 vid starten och strax under noll vid målgång. Trodde alla var tvungna att valla om förr eller senare. La därför bara på tre tunna lager med VR30 och trodde jag skulle klara mig till Tennänget (ca 28-29 km). Facit blev att VR30 fungerade fint som fästvalla ända till Lundbäckbacken mellan Evertsberg och Oxberg (ca 54 ut i loppet). Förlorade några minuter på att lägga ny fästvalla men det största problemet var nu....

  • Glider. Startade med Swix HF7 och valde att inte ta på dyr fluor pulver. Efter Evertsberg började skidorna går riktigt dåligt. Att gå på skidor över gamla gelpaket och blåbärsoppsmuggar ger till slut dålig glid. Kanske hade FC7 eller i alla fall HF7Bw (Black devil) hjälp. Gick förra året på black devil men då kom även nysnö på sista halvdelen som minskade kontakten med allt skräp.

  • Klädsel. Valde tvådelat i år och dubbla mässor + 3 buffar. Frös som tusan vid startlinjen men den första mössa kastades redan vid 2 km. Vid Risberg så kom solen och sista mössan och buffar var kastat i en soptunna. Glidlåsen i front blev efterhand öppnad till max då det blev ca 15 grader varmare än vid start.

Fick en helt otroligt bra start i år. Har aldrig varit så fort vid Smågan tidigare. Startade i 11:e spåret räknat från höger. Kom därför i höger fil upp första delen av backen utan något stopp. Hade genomsnittligt glid och bra fäste. Gick till Evertsberg utan att stressa och var i fin form då vi skulle få fem lätta kilometer efter Evertsberg. Men det var här allting förändrades. Glidet var helt plötsligt mycket sämre än de jag gick med och så var fästet borta. Fästvallan bättrades men glidet är ganska svårt att fixa under Vasaloppet. Kom till Oxberg och som alla tidigare år så var segraren precis gått i mål och vi fick veta medaljetiden. Trodde faktiskt att det skulle väl ordna sig i år också men så gick det väldigt tungt fram till Hökberg. Steinar kom upp på sidan strax därefter och jag fick ny information om hastighet och tid (hade gömt pulsklockan). Såg ryggen på Steinar i ca 11 km. Var redigt sliten och framför allt dåligt motiverad. Kom mig upp sista backen förbi klockstapeln och kunde se på kyrkoklockan att medaljetiden var passerad med flera minuter. Stakade på med ond rygg och gled sakta över mållinjen. Missade målet på sub6h med 13 min 48 sek. Missade medaljen med ca 9 minuter. Medaljen i sig är omöjlig att planlägga då det är omöjligt att veta hur fort de går i täten. 2007 missade jag medaljen med 10 minuter på 7:15.


Fantasktiskt att det blev Jörgen Brink som vann. Vilken otrolig timing efter all trakasering från Northug som inte skulle "ta en Brink" under OS i Vancouver (Hänvisning till Brinks dåliga dag under VM stafetten i Val di Fiemme 2003 i ett VM som han för övrigt tog två bronsmedaljer i).
Jämförelse mellan mina lopp i 2009 och 2010 visar omvända förhållanden. I 2009 var det trög start och god avslutning. I 2010 var en bra start men trög sista halvdel.

Endast 22 placeringar och 2 min 30 sek sämre än i 2009. Otroligt jämt.!


När jag var 11 1/2 år gammal upplevde jag mitt första Vasalopp under en skidsemester i Dalarna. Det var ett svårvallat och jobbigt år då det var många plusgrader och slask. Efter att ha sett Jean-Paul Pierrat ta frankrikes första (och enda) Vasaloppsvinst så fick jag min första Dalahäst i en suveniraffär. Barnslig som jag är har det köpts en dalahäst varje år jag gått från Sälen till Mora. Årets häst blev grön och det är väl bara att fortsätta tills det inte finns fler färger att välja mellan.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar