lørdag 1. juni 2013

Farsund Maraton

Agderfylkene har i år fått två nya marathonlopp. Sprang tidigare i Maj Steinslands Bygdemaraton och i morse bestämde jag mig för att springa Farsund Maraton. Trög trafik gjorde att jag kom fram 10 minuter innan start men stod på startlinjen i god tid innan startskottet (ca 40 sekunder).
48 st valde marathonsträckan och resten av de ca 550 löparna sprang halvmarathon, 10k eller barneløp. yr.no varslade kuling på 10 m/s på listalandet och det kändes ganska väl på de långa oskyddade raksträckorna förbi flygplatsen. Efter 13 km var jag så pass ensam att jag tappade kontakt med personer framför och bakom mig själv. Stoppade upp och tog ett foto rakt norr om Lista flygplats och med utsikt mot Lista Fyr och havet.....

Sprang fel på ett ställe där jag av någon anledning bommade på vit(!!!) snitsel eller en liten orange pil i backen. Tappade ca 2.5 min och en placering men kom mig upp på sjätte platsen igen efter ett antal kilometer. Man kan snabbt glömma att marathon är långt. Loppet börjar egentligen inte förrän efter 30 km. Då var det i alla fall medvind hem men det är svårt att hålla huvudet klart och farten uppe. En lång runda med 1/3 grusväg och 2/3 asfalt med en massa frivilliga som passade på trafik och vätskedepåer. Reflektionen går till Oslo och Stockholm marathon som har två rundor på 21k medans Steinsland och Farsund har en runda. Här var det mycket natur på en dag och sista halvdelen går från Lista Fyr till Farsund längst havet så den delen är extra fin. Måste säga att här finns det många fina stränder som liknar landskap i Danmark/Halland/Skåne.
Gratulerar Farsund! Ni har fått en ny event i kalendern. Ett trevligt lopp med en massa glada frivilliga som gjorde en topp insats. Vil ni ha tips så sätt in en DJ/mikrofonman i målområdet som piffar upp stämningen. När jag gick i mål var det ganska stilla. Kanske flytta starten på Maraton till en timme innan halvmaraton så att det inte blir vakuum. Och kilometerskyltar hade varit topp.
03:29:01 i stark vind och med en felnavigering känns ganska bra.

Artikel i Farsund avis inklusive en Youtube video.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar