onsdag 25. september 2013

Om Mandals Maraton och sociala medier

Körde till Mandal för att springa mitt femte Mandals Marathon.
Benen kändes ganska bra ut. Fast än det bara är 15 dagar sedan Telemarks tuffaste.
Problemet med starten i Mandal är att man startar med 10k, 21k løpare och det brukar då gå allt för fort. Hade med klocka den här gången så att man kunde sysselsätta huvudet med pace räkning. Vera Nystad passerar mig vid 4 km och jag hänger på. Gjorde några tankar om den här farten skulle fungera i längden. Men så vänder Vera vid 5km så jag kunde pusta ut över att D65+ inte slår oss i H45 på marathonsträckan. Otrolig fart i damen!


Första 11km är flata raksträckor och det är alltid något att hänga på. Men så kommer 10.5 vändningen och det är bara marathonlöpare som fortsätter opp mot Øyslebø.
Funderade lite om facebookgenerationen och hur social media kan få hundratals med folk från Agder till att resa till Oslo Maraton som arrangeras samma helg. Kollade startlistan på Oslo Maraton 2013 och hittade till och med 50 st från Mandal. Nu måste jag erkänna att jag var i Oslo förra året men det var ett undantag..... (Mandal-Oslo 5-1, "I rest my case").
Fakta är att de flesta springer nog en mycket fortare mil i Mandal. Halvmarathon också.
Banan är flatare och mindre trängsel. Man kan anmäla sig 15 minuter innan start till en bråkdel av vad man måste punga ut med i Oslo. Maraton sträckan är kanske inte snabbare men sista delen upp till Øyslebø är otroligt fin med en grusväg som slingrar sig upp längst laxälven.
Funderade vidare på Tysåsen runt som IL Express arrangerade för en vecka sedan. Jobbade dugnad som vägvakt och kunde konstatera att det är ett minskande antal löpare som kommer till start. Är det så att de arrangörer som inte aktivt använder t.ex. facebook till att maximera stämningen inför anmälan, arrangemanget eller efteråt kommer till att försvinna?
Men i Mandal får alla maratonlöpare kaffe och kaka 4.5 timme efter start.
De som behöver längre tid kan få starta en timme innan de andra. I Mandal finns det kaka till alla. 

Blev tvåa av åtta deltagare i H45 med representanter från fem länder (SWE/POR/NOR/DK/GER).

Kopierat från Mandals maratons resultatlista:
Bruno Pålsson, Ranrike Berserk & Triathlon, SWE
10km 00:47:40
20km 01:36:40
30km 02:24:42
42km 03:27:24


Ca 10 minuter bak resultaten för några år sedan men ändå väldigt nöjd. Jämn pace, tränat lite efter sommaren och så Telemarks tuffaste i benen.


Pratade med Odd Gunnar innan start och han hade en nyhet om Birkeland Buss.
De olika bussarna har lokala motiv i lacken.
Nyheten var att en av bussarna var lackad med för Steinsland Bygdemaraton / Ogge rondt.

Resultatet var lika intressant som loppet. Springer med startnummer 3 tillsammans med nr 9 Jonny Svaland. Arrangören och ägaren av "Følletraktoren" blev plasserad på utedasset.....

Bloggsnutt om Steinsland Bygdemaraton finner du här

Säga vad man vill om den här sesongen men jag satte upp 4 mål för 2013:
....och fyra av fyra är inte så illa. Nu skall jag återgå till vanlig cykla/springa/rullskida till jobbet och så får man se om jag hittar något interessant i terminlistor eller i min "bucket list" till nästa år.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar