lørdag 3. november 2012

Nasjonal rute nr. 1/North Sea Cycle Route/Fevik-Sandefjord

I sex år har jag funderat på att ta en långhelg med cykel tur och retur Strömstad utan att lyckas genomföra detta. Sommaren 2012 blev det äntligen genomfört.
Planläggningen har bestått i att riva ur två sidor i en 10 år gammal NAF kartbok och resten skulle vara improvisation. Nordsjøruten eller "nasjonal sykkelrute 1" mellan Sørlandet och Østlandet är beskriven på Syklistenes landsforening men den beskriver ett vägval som innebär två färjor och en massa omvägar som stjäler tid. Det är därför mer eller mindre omöjligt att klara sträckan Fevik till Sandefjord på en dag. Varje gång jag kört bil eller åkt buss till Östlandet har jag funderat ut ett alternativt vägval till Sandefjord.
Här är mina vägval för att komma fortare fram:

Etapp 1 Fevik - Tvedestrand  

Fevik till Arendal är bara att följa RV420 som har cykelväg med märkning med sykkelrute 1.
Från Arendal har jag gjort olika val. Blå linje är kustvägen Arendal-Tvedestrand med relativt lite trafik och vacker natur. Det är också möjligt att cykla röd prickad linje på cykelväg längst E18 men av någon oförklarlig anledning så måste man ut i trafiken på sträckningen i blå cirkel (vid kommungränsen). Det är bred vägren på majoriteten av denna sträcka men några hundratals meter är trång vägbana (VARNING).
Också finns möjligheten att kombinera båda med att ta blå prickad linje från Strengereid-Goderstad.

Etapp 2 Tvedestrand - Vinterkjer


Vid Tvedestrand har jag valt helt andra alternativ än märkingen av Nordsjöruten. Första gången cyklade jag via Laget, Bosvik til Vinterkjer (röda prickar). Andra gången valde jag E18 (Blå ring är utan cykelväg men med 0,2-1 meter vägskulder). Derefter en liten väg via Songe och rakt till Vinterkjer (blå prickig linje) 
Detta är vackra Songevannet om man tar risken att cykla en kort sträcka på E18.

Vinterkjer är avfarten till Risør och mest känt som Sørlandsporten. Alltså två små trånga tunnlar där cyklister är förbudna. Men det finns en liten smal asfalterad väg runt dessa tunnlar och så kommer man ned till rondellen med namnet "skogsholmen".

Etapp 3 Vinterkjer - Brokelandsheia

   
 Vägen vidare är enkel. Bara att cykla gamla E18 förbi Sønderled och Fiane till Brokelandsheia.

Etapp 4 Brokelandsheia - Tangen


Brokelandsheia ned förbi Sunde bru och därefter passering av Abel skolan. Så startar stigningen upp till Østerholtheia på en parallelväg til E18. Förbi bompengen och så in i Telemark fylke. Det går en liten smal asfalterad väg inne i skogen bara 10-500 meter parallelt med E18 ända fram till Sannidalkrysset/Tangen. Nästan noll bilar på vägen och vindstilla inne i skogen. Härligt!

Etapp 5 Tangen - Åby


Så var det att ta sig ned från E18 Tangen via Sannidal till Helle för att följa "Nasjonal sykkelrute 1" vidare mot Åby. Här är det ganska mycket upp och ned med fin utsikt mot Skagerak hela vägen.
 Bro med det gamla järnvägspåret till Kragerø mellan Sannidal och Helle.
Vägen slingrar sig längst kusten i många mil och det är till tider mycket upp och ned. Fantastisk utsikt mot havet och en hel del badplatser. Tror bildet är från Fossing.

Etapp 6 Åby - Stathelle


Vid Åby kommer man ut till E18 igen och här kommer det mest otroliga. E18 saknar cykelväg och vägbanan är mycket smal och kraftigt trafikerad med tung trafik. Det är endast 1,6 km från denna punkt till den gamla medeltida kyrkan i Bamle (där cykelväg startar igjen)  men jag vågade inte bege mig ut på E18. Körde efter "sykkelrute 1" skyltarna och hamnade ut på en grusväg och en ....
 ....backes om var så brant att det var omöjligt att cykla upp och livsfarlig utför.
Flertal kilometer med lös grus i en lång omväg på racercykel var ingen trevlig upplevelse.
Tänk om cykelvägen från Rugtvet-Bamle gamle kirke kunde förlängas med 1,6 km längre så blir kan man lättare cykla från Sørlandet mot Østlandet.

Etapp 7 Stathelle - Langangen


När man lyckats ta sig fram till Stathelle är det bara att ta sig över bron till Brevik och fortsätta längst fjorden.
Längst in i fjorden börjar monsterbacken upp till gamla bomstationen och så ....
 ....ned "korketrekken" i Langangen.

Etapp 8 Langangen - Larvik


Efter Langangen så är gamla E18 fri från trafik från och med Juni 2012. Nya motorvägen går parallelt norr om gamla vägen (Syns tyvärr inte på kartan). Att cykla via Helgeroa är säkert fint men en gigantisk omväg.
Gamla vägen ligger öde och man kan mer eller mindre cykla var som helst på asfaltytan.
När gamla E18 och nya motorvägen möts vid Fritzøe barkfabrik vid Sky så upptäcker man nästa hinder..
.... det finns ingen cykelväg där vägen slutar. Man måste gå i diket 150 meter mellan motorvägen och barkfabriken. Här är det någon som inte har tänkt klart.

Etapp 9 Larvik - Sandefjord 

Men, men, Efter barkfabriken tar man ned via Farrisvannet mot Larvik. Och så finns det en mängd med alternativer på väg till Sandefjord. Har markerat nordlig och sydlig alternativ och därimellan finns det fler.

Äntligen framme i Sandefjord och så med färjan till Strömstad. Här på bilden visas Torbjørnskjær mitt mellan Norge och Sverige.
En natt med vila och så samma väg tillbaka.
Nästa år siktar jag på en ny plan. Denna vägen till Sverige men så vidare till Göteborg. Båt till Frederikshamn och så cykla till Hirtshals. Båt till Kristiansand och så hem till Fevik. En Skandinavisk tour genomfört på en långhelg!
Hoppas "guiden" kan vara nyttig för någon och så hoppas jag att mina "varning"-cirklar blir rättat upp av statens vegvesen om det nu beviljas pengar från regeringen.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar